Interview
Renata Álvares, ontwerpster Cobra museum
De muziek van Blaudzun horen, terwijl je naar het werk van Sigmar Polke kijkt: het geluid was heel belangrijk bij de Polke vs Blaudzun tentoonstelling. Renata: ‘Daarom moesten we met tapijt werken in de blauwe ruimte, voor de akoestiek. Maar voor het ontwerp wilde ik teksten op de grond. Toen was ik blij met de oplossing van Watjeziet: een folie die goed op tapijt plakt. Dat zit dan uiteindelijk perfect uitgevoerd op de vloer. Top, want ik dacht eerst: ojee tapijt – daar gaat mijn ontwerp!’
‘Ik werk altijd met Watjeziet. We begrijpen elkaar. Zij zijn heel flexibel, komen met oplossingen en zorgen dat het er mooi uitziet. In de aanloop naar een tentoonstelling zijn de lijnen heel kort: bellen, mailen, meteen overleggen als het moet. Dan zijn het meer collega’s eigenlijk, zo voelt dat.’
‘Voor deze tentoonstelling moesten verder het blauw op de muren matchen met de blauwe prints. In contrast ontwierp ik in de lichte zaal witte stroken op crème-witte muren, zodat het werk aangelicht lijkt. In de uitvoering allemaal precisiewerk met veel testjes. En dan denken ze gelijk mee: “als je die banen 5 centimeter smaller maakt, scheelt dat in de drukkosten”. Kijk, daar heb je echt wat aan.’